Tänk vad man tänker ibland när man får höra konstiga saker...

1kommentarer

fick i veckan höra "stop sluta var så himla positiv, detta kan ju gå åt helvete rent ut sagt" Visst kan saker sluta med en ende av förskräkelse men varför fundera på detta faktum när det finns ett annat sätt att se saken på nämligen att allt kommer att gå bra även om det är kämpigt just nu.  Visst ska man vara realist också men munnen orden kom ifrån känner inte mig ett dug har bara jobbat med mig i några få skift och dessutom just fått tillbaka ett jobb visst inte samma lugna jobb som tidigare men ändå ett jobb och där med en lön borde man inte vara "lite" glad och tacksam då??? Själv är jag glad varje dag jag har mitt "fasta" jobb att gå till, jag får lön, kan betala räkningarna och ge mina barn  en bra uppväxt med bra förutsättningar för det vuxna livet kan även ha lite guldkant på vardagen. Jag är himla tacksam över detta! I detta fall gällde det jobb grejor men har även möt detta i vardagen i övrigt folk har as svårt att se det positiva i saker och ting, visst jag har en "tung ryggsäck" om man kanske gämför med andra men jag väljer att se att jag blivit stark som kvinna och människa av dessa upplevelser och händelser som hänt i mina unga år (före 20). Skulle kunna gräva ner mig och tycka as synd om mig själv och det jag upplevt men välj att inte bli bitter utan se det som att jag kommer inte göra om de misstagen som de vuxna i min omgivning gjorde när jag var liten och skör, självklart har jag även gjort egna misstag och försöker verkligen lära mig av dom! ett exempel tänk först prata sedan.... svårt men jag blir bättre och bättre tro mig även fast ni tycker jag öppnar munnen och lägger mig i ialla läggen så är det få läggen nu i jämförelse med förr.... ja herre gud tänk vad ofta jag fick ångra mig då ;) Men visst fick även en hel del uträttat! Ung orädd och tuff.... eller dum hur man nu vill se det. Jag vill dock inte ha något ogjort! Hade för ganska många år sedan en chef som var helt underbar och hon gillade mig hon lärde mig så himla mycket! Den kvinnan har gått jättelångt idag och hon är en stor förebild för mig. Den egenskapen hon har som jag uppskattar henne väldigt högt för är att hon är helt Ärlig i det hon säger och har hon inget svar på det man frågar eller diskuterar så tar hon reda på och meddelar sedan svaret, Nej är nej och Ja är ja och det kan man som sagt var lita på annars fick man alltid ett "jag kan inte svara just nu men om du lugnar dig lite så kommer jag att återkomma med ett svar" Och det gjorde hon alltid och gick det för lång tid så meddelade hon även detta att det dröjer jag har inte fått mitt eget svar ännu om hon behövde fråga någon högre upp än henne! Helt enkelt raka rör inget knussel! Love her!

Många chefer idag är så djävla fega rent ut sagt! Vågar varken säga bä eller bu och kollektiv bestraffning är mer vanna än undantag! man vågar sällan ta en konflikt och skulle aldrig säga att en anställd har rätt... fören efter några veckor eller månader då heter det oftast hummmmm vi har tänkt lite kanske vi skulle göra så här..... Istället för vi har fått ett förslag som låter så här vad tycker ni andra! Alltså en dialog istället för en monolog.

Nu låter det som jag inte har någon som helst respekt för mina chefer men det har jag en stor resptekt men jag önskar att dom kunde stå lite mer för dom beslut som dom tar och förklarar för oss så vi slipper spekulera vilket självklart är helt frivilligt men det sker och man åker med i diskutionerna kring kaffekoppen väldigt lätt och det är svårt att stå neutral när man har åsikter! Även fast jag många gånger bara sitter och lyssnar och tar in vad andra säger och väger för mot emot vilket jag tycker är roligt. Trisst bara att de flesta åsikter är negativa och att man har svårt att se hur man ska lösa saken istället. Bara för man är så himla fokuserad på felet iställt för möjligheterna!

Så det jag funderar på är är jag för positiv i mitt tänkande eller åtminstone varför ser många saker och ting i en nyans av mörkgrått på väg till svart för.... Jag vill att alla ska tänka lösning istället för problem men hur lyckas men med detta... väldigt svårt tror jag för det tycker jag själv att det är men alla kan ju iallafall försöka eller hur?

Nej nu ska jag ladda för att laga lite middag och sedan jobba 12 timmars natt =)

Kram

1 kommentarer

Stina

21 Feb 2011 09:35

Tur att det finns positiva människor som du som väger upp de som bara säger negativa saker så fort de öppnar munnen.

Kram Stina

Kommentera

Publiceras ej